Stratenmakers en hun gezondheid?.


Stratenmakers zijn hun leven lang dom gehouden en hebben nooit een goede voorlichting gehad over al de giftige stoffen waar zij dagelijks mee werkten. Ons land telt zo’n 20.000 stratenmakers waarvan er jaarlijks naar schatting 400? arbeidsongeschikt raken. De oorzaken lopen uiteen van schade aan rug en gewrichten tot kanker of stoflongen maar ook aantasting van het zenuwstelsel, door kwartsstof in zand en stenen.

Stratenmakers doen veel meer werkzaamheden waar de meeste mensen geen weet van hebben. Wat dacht u van de tegels en straatstenen die op maat gehakt of gezaagd moeten worden en  er vanaf (1992) ook vliegas in de staatstenen en de beton zit van trottoir banden wat kankerverwekkend is, en dat er dan bij vrijkomt. Zij doen ook veel metselwerk zoals het opmetselen van riool putten waar ook weer de nodige giftige dampen uitkomen. Maar in de cement die zij daar voor gebruiken zit ook weer vliegas in verwerkt. Tevens komen zij ook veel in aanraking met veel vervuilde(giftige)grond, waar van tevoren geen metingen op verricht zijn en zij zo onnodeloos blootgesteld worden aan veel gevaarlijke stoffen.

Het meest verraderlijke en gevaarlijke is nog wel de reparatie van bestaand straatwerk wat herbestraat moet worden zowel op openbare wegen als mede bedrijfsterreinen waar de straatstenen geschrapt moeten worden vanwege al het vuil wat er aan de staatstenen zit en dat meestal met een stenenschrapper gedaan word waar bij er ook veel giftig stof bij vrijkomt, en de straatmaker het vuile zand wat er vanaf komt weer moet egaliseren en dan kan hij pas weer de straat dicht gaan straten waarbij hij meestal kromstaat of op zijn knieën zit en zo dus erg dicht met zijn mond bij al dat giftige zand en straatstenen komt en het dus ook tegelijkertijd in ademt. Indien hij aan de openbare weg zijn werkzaamheden moet verrichten wordt ook meestal de weg voor een gedeelte afgezet waarbij hij ook nog eens extra blootgesteld word aan alle giftige uitlaatgassen van alle voertuigen die voorbijrijden. Zoals bekend blijven uitlaatgassen laag boven de grond hangen.

Stofmaskers bij het aantrilen van het straatwerk met een trilplaat worden meestal niet gebruikt. Wat dacht u van de trilstampers voor het verdichten van de zandlaag in sleuven waar leidingen in gelegd zijn  daarbij komt het zand meestal tegelijk in je gezicht terecht terwijl er dan vooral in droge tijden het stof opstuift en men dat dan ook tegelijk binnen kan krijgen. Wat men ook verplicht zou moeten stellen, is een roetfilter op trilplaten, en verplichten om oorbeschermers op te doen bij die werkzaamheden. Weet u ook dat er stratenmakers op chemische bedrijven straatwerk moeten verrichten en daar de nodige voorlichting vaak ontbreekt. Ja, toen ik op een chemisch terrein wilde gaan trillen met mijn trilplaat, moest ik onmiddellijk stoppen en mocht ik niet eerder verder gaan als er eerst een vonkendemper op de uitlaat van die trilplaat geïnstalleerd werd, maar over alle giftige dampen werd met geen woord gerept. En over de straatstenen die in alle stukken vielen bij het openbreken van een straat, vertelden zij ook niet hoe dat mogelijk was (dat zij gewoon verrot waren door al het vergif werd gewoon verzwegen) dat mocht ik niet weten daar ik anders hard weggelopen was. Helaas, toen wist ik dat allemaal niet, maar nu wel dus vertel ik het nu ook, daar dat een heleboel Mensen uit de WAO kan houden, of zelfs kanker kan voorkomen.


Eigen ontwerp van mijn voortuin.

Dus beste straatmakers, zorg zelf dat je altijd een stofmasker en/of een gasmasker bij je hebt en gebruik het ook werkelijk als dat nodig is. In de handel zijn simpele meters te koop om dit soort gassen te kunnen meten.

Voor meer informatie over beroepsziekten bij Hoveniers, Groenvoorzieners en Stratenmakers. Klik hier…

Over Henk Polie

Mijn naam is Henk Polie, Ik strijd al jarenlang voor een gifvrij Nederland. Maar aangezien ik dat niet alleen kan verzoek ik bij deze dan ook iedere bezoeker van dit Weblog om alles wat hier vermeld staat zoveel mogelijk door te vertellen tegen een ieder die u maar kent. Zelf gebruik ik dan ook in mijn tuin geen chemische bestrijdingsmiddelen, maar doe ik alles op natuur basis en gebruik ik azijn voor het onkruid tussen de tegels en straatklinkers, en koffie drap voor de bemesting van de tuin planten. Met vriendelijke groet, Henk Polie
Dit bericht werd geplaatst in Milieu. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

